SKIP TO CONTENT
Műszaki ismeretek

ELEKTROMOS AUTÓK: ALAPVETŐ MŰSZAKI ISMERETEK.

Az elektromos motorról egyszerűen

Minden elektromos motornak áramforrásként töltőállomásra vagy energiaforrásra van szüksége. Az elektromos áram ezután mechanikai energiává alakul át. Autóakkumulátorok esetében a töltéshez fali töltő, töltőállomás vagy hagyományos háztartási aljzat szükséges.
HOGYAN MŰKÖDIK AZ ELEKTROMOS MOTOR?

Az elektromos autó motorja az akkumulátor áramát mechanikus energiává alakítja. Ezt egy rögzített mágneses rész (állórész) és egy mozgó rész (rotor) végzi, amelyet az elektromosság mágnesessé tesz. Ha két pozitív pólus az elektromos töltés miatt egymással szemben áll, akkor taszítják egymást - és az elektromotor mozgó része forog.

Az elektromos motor e funkciójának megértéséhez csak alapvető ismeretekre van szükség a mágnesességről: két azonos pólus taszítja, két eltérő pólus pedig vonzza egymást. Elektromos árammal egy nem mágneses rész mágnesessé tehető. A polaritás is befolyásolható, attól függően, hogy milyen irányban folyik az áram. Minden félfordulatnál automatikusan változik az áram iránya. Ez biztosítja, hogy a gép folyamatosan mozgásban maradjon, és ne álljon meg a holtponton.

 
FELVILLANYOZÓ MENETDINAMIKA
Nagy hatékonyság, alacsony üzemeltetési költségek, zéró károsanyag-kibocsátás - ez a sok ésszerű érv mind az elektromotoros autó mellett szól. De milyen érzés egy Opel elektromos autót vezetni? Számítson az azonnal rendelkezésre álló nyomatékra, amely egészen újfajta vezetési élményt nyújt. 
NAGY HATÉKONYSÁG
Az elektromos motorok talán legnagyobb előnye a magas hatásfok, azaz a felhasznált energia és az elfogyasztott energia aránya. Míg a belső égésű motorok energiájának akár egyharmada is elvész a hőveszteség által, addig az elektromos autó a rendelkezésre álló energia 95%-át használja fel. 

AZ ELEKTROMOS MOTOR RÉSZLETESEN.

AZ ELEKTROMOS AUTÓ HAJTÁSLÁNCA

Az elektromotorok alacsony és magas fordulatszámon is hasonló nyomatékot fejtenek ki. Elméletileg tehát a motor és a hajtótengely közötti merev kapcsolat elegendő lenne számukra. A gyakorlatban azonban a bemeneti sebességváltót általában ún. reduktorként használják, amely a motor fordulatszámát kb. 1:10-szeresére csökkenti.

Az elektromos autó gyorsulása az automata sebességváltós autókéhoz hasonlítható. A motor beindítása után csak annyit kell tennie, hogy "D"-re állítja a váltót, és máris indulhat a dinamikus autózás!

 
AZ ELEKTROMOS AUTÓ HAJTÁSLÁNCA

Az elektromos autó motorja két elektromágnesből - egy álló és egy forgó részből - áll. Az álló rész mozdulatlan, és egyenáram segítségével állandó mágneses mezőt hoz létre. A forgó rész forgatható, és a mágneses mezőt váltóárammal állítja elő. A két mágnes felváltva vonzza és taszítja egymást. A rotor forog - és ezzel mozgásba hozza az autót.

Az elektromos autók egy úgynevezett szinkron váltóáramú motorral működnek. Az energiát a teljesítményelektronikából nyeri. Az akkumulátor áramát a megfelelő formára, erősségre és frekvenciára alakítja át. Az álló rész egyébként mindig lágy mágneses vasból készül. A mágneses mezőben fellépő örvényáramok elkerülése érdekében általában laminált is. Ez azt jelenti, hogy több, egymástól szigetelt fémlemezréteget helyeznek egymásra. Ez lehetővé teszi, hogy az álló rész létrehozza vagy vezesse a mágneses mezőt.

 
AZ ELEKTROMOS AUTÓ INVERTERE
Az invertert konverternek is nevezik. Ennek az a feladata, hogy a villanymotor háromfázisú váltakozó feszültségét egyenfeszültséggé alakítsa át, amellyel fékezéskor feltölthető az akkumulátor. Ha viszont az elektromos motor működik, az akkumulátor egyenfeszültségét 3 fázisú váltakozó feszültséggé alakítja át. 

ÉRDEKES INFORMÁCIÓK AZ ELEKTROMOS AUTÓKRÓL.

HOGYAN MŰKÖDIK AZ ELEKTROMOS MOTOR?

Az elektromos motor az elektromos áramot mozgási energiává alakítja. És ezt sokkal hatékonyabban teszi, mint egy belsőégésű motorral felszerelt autó. A hibrid járművekben az elektromos motor támogatja a belsőégésű motort, így alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást biztosít.

A belsőégésű motorhoz képest az elektromos autók motorja sokkal egyszerűbb felépítésű - és könnyebb is. Belsejében a változó mágneses mezők mozgássá alakulnak át. Pontosabban, az állandó beépítésű álló részek, vagy más szóval mágnesek az akkumulátorból származó energia hatására folyamatosan változtatják pólusaikat. A középen vagy az álló részben elhelyezkedő forgó részt, egy másik mágnest, így felváltva vonzza és taszítja. Ennek hatására forogni kezd, és végül mozgásba hozza a kerekeket.

MILYEN TÍPUSÚ ELEKTROMOS AUTÓK VANNAK?

Vannak tisztán elektromos járművek (BEV), plug-in hibridek (PHEV) és full hibridek (SHEV).

(SHEV). A hibridek azonban belsőégésű motorral rendelkeznek, amelyet az elektromos motor támogat. Ezt a plug-in hibridek esetében külső áramforrás tölti fel, a teljes hibridek esetében pedig rekuperáció (fékezési energia visszanyerése). A kiegészítő kis belsőégésű motorral és generátorral ellátott akkumulátoros járműveket hatótávnövelőnek nevezik. A belsőégésű motor csak azért indul be, hogy további áramot termeljen az akkumulátor számára.

Minden Opel elektromos autó lítium-ion akkumulátorral rendelkezik, mivel ez az anyag tölthető a leggyorsabban, a legnagyobb mennyiségben és a legnagyobb térfogatban. Az elektromos autók akkumulátora külön-külön cserélhető modulokból áll, amelyek viszont sok akkumulátorcellából állnak. Minél több a modul, annál nagyobb az autó hatótávja. A modern rendszerek a mobiltelefonok akkumulátoraihoz hasonló kialakítású ún. "tasakcellákra" épülnek. Ezen az ún. nagyfeszültségű akkumulátoron kívül van egy 12 voltos akkumulátor is, amely a fedélzeti elektronikát látja el.

MILYEN ELŐNYÖKKEL JÁR AZ ELEKTROMOBILITÁS?

Az elektromobilitás lehetővé teszi, hogy helyben kibocsátásmentesen közlekedjen. Az elektromos autók gazdaságosabbak is, mint a hagyományos belsőégésű motorral hajtott járművek - és kevesebb karbantartást igényelnek. A közvetlen, erőteljes meghajtásnak köszönhetően pedig nemcsak nagyszerű élmény vezetni őket, hanem a vezetés egy teljesen új dimenzióját is megtapasztalhatja.

Az elektromobilitás lehetővé teszi, hogy helyben kibocsátásmentesen közlekedjen. Az elektromos autók gazdaságosabbak is, mint a hagyományos belsőégésű motorral hajtott járművek - és kevesebb karbantartást igényelnek. A közvetlen, erőteljes meghajtásnak köszönhetően pedig nemcsak nagyszerű élmény vezetni őket, hanem a vezetés egy teljesen új dimenzióját is megtapasztalhatja.

MIÉRT OLCSÓBBAK AZ ELEKTROMOS AUTÓK HOSSZÚ TÁVON?

Alacsonyabb üzemanyag- és villamosenergia-költségek, adókedvezmények és vásárlási bónuszok: megéri elektromobilitásra váltani. Az elektromos autók karbantartási és javítási költségei például lényegesen alacsonyabbak, mint a belsőégésű motoroké. Ennek hátterében az áll, hogy a teljesen elektromos járművek hajtásláncában és motorjában kevesebb mozgó alkatrész található. Ez pedig kevesebb kopással jár.