Alapvető tudnivalók a töltésről.
Váltóáram, egyenáram, fázisok és kW.
A villamosítás kezdetekor a villamosenergia-ellátásban az egyenáram (DC) volt a szabvány – amikor az áram egy irányba folyik. Mára Európa elektromos hálózatában a váltakozó áram (AC) vált általánossá, ahol az energiaáramlás iránya folyamatosan változik (másodpercenként ötvenszer), így az elektromo töltés hosszabb távolságokra is hatékonyabban szállítható.
Míg a háztartási gépeink többsége váltakozó áramot használ, minden beépített akkumulátorral rendelkező készülék, mint például a laptop vagy a mobiltelefon, csak egyenárammal tölthető. Az elektromos autók is így működnek, ezért fontos alapvető ismeretekkel rendelkezni az egyen- és váltóáramról, amennyiben elektromos autó vezetését tervezi.
Mik azok a fázisok?
Európában az elektromos áram három fázisú hálózaton oszlik el. Vagyis három vonalon viszik az elektromos áramot.
Kisebb elektromos készülékekhez, mint például a legtöbb háztartási készülék, elegendő egy fázis, ezért minden háztartási csatlakozóaljzat egyfázisú.
Nagyobb eszközöket, jellemzően az iparban, néha mindhárom vezetékhez csatlakoztatnak, mivel ez lehetővé teszi a nagyobb teljesítményt (nagyfeszültség).
Egyes területeken (például Franciaországban) a háztartások általában csak egy fázishoz vannak kapcsolva. Másokban (például Németországban) mindhárom fázishoz kapcsolódnak. Azokon a helyeken, ahol a házak/lakások háromfázisúak, nagyobb teljesítmény érhető el, így ilyen helyeken lehetőség van háromfázisú töltési technológiát is használni (azaz háromfázisú fali töltőt kiépíteni, és háromfázisú fedélzeti töltőegységgel rendelkező autót vásárolni). Ez gyorsabb töltést tesz lehetővé az egyfázisú megoldáshoz képest.
A váltóáram egyenárammá alakítása.
Az elektromos autó akkumulátorának töltéséhez az áramot egyenárammá (DC) kell konvertálni, ahol az áram csak egy irányba áramlik. Ellenkező esetben az akkumulátorba be- és kiáramolna, ami nem tenné lehetővé a tárolást.
Ezt az átalakítást rendszerint a járműbe épített fedélzeti töltőegység (OBC) végzi el, kivéve villámtöltő állomások használata esetén. Villámtöltőknél az átalakításról maga a töltőoszlop gondoskodik, így az autó sokkal gyorsabban tölthető (akár 100 kW teljesítménnyel, azaz 30 perc alatt 0-80%-ig).
A fedélzeti töltőegység be van építe az elektromos autóba, egyfázisú kivitelben akár 7,4 kW, háromfázisú kivitelben pedig 11 kW teljesítménnyel. Ne feledje azonban, hogy a tényleges töltési teljesítményt a töltési lánc leggyengébb pontja (az áramforrás, a töltőkábel vagy a fedélzeti töltőegység) határozza meg. A maximális töltési teljesítmény elérése érdekében adott fedélzeti töltőegységgel rendelkező autót a megfelelő töltőkábellel kell csatlakoztatni egy megfelelően erős áramforráshoz. Ezért a leghatékonyabb és legjobb módszer az otthoni töltéshez mindig a fali töltő.
Mi az a kW és kWh?
A watt (W) és a kilowatt (kW) teljesítményegységek, melyek a szállított, elfogyasztott vagy szolgáltatott energia mennyiségét fejezik ki. Ez az oka annak, hogy az elektromos készülékek teljesítményét wattban vagy kilowattban adják meg (1000 W = 1 kW). A múltban az autómotorok teljesítményét „lóerőben” mértük, de ma kW-ban is megadjuk.
- Lámpa: 10 W = 0,01 kW
- Hajszárító: 1500 W = 1,5 kW
- Corsa-e motor: 100 000 W = 100 kW
Az általunk használt kilowattóra (kWh) a tárolt vagy elfogyasztott energia mennyiségének egysége. Ezzel a mértékegységgel fejezhető ki az elektromos járművek akkukapacitása is, így a kWh lényegében a belső égésű motorral felszerelt autók üzemanyag-literjeihez hasonló.
A kilowattórát tehát az elektromos közművek által a fogyasztókhoz szállított energia számlázására is használják.
- Egy 1000 W (1 kW) energiájú és egy órán át működő fűtőelem egy kilowattóra energiát igényel.
- Ugyanez az energiamennyiség (1 kWh) kerül felhasználásra, ha a 100 wattot fogyasztó televízió 10 órán át folyamatosan működik.